۲۳ مرداد ۱۳۸۹

تجاوز جنسی در جوامع مختلف و جامعه ما 1



آمار تکان دهنده تعرض جنسی در جهان



سوء استفاده جنسی از کودکان در کنار کار اجباری و خشونت فیزیکی و تعرض به زنان و دختران از جمله مباحثی است که شنیدن آن برای هر انسانی تکان دهنده است. کشور آفریقای جنوبی نرخ بالای سوء استفاده جنسی از کودکان را دارد.


سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که سالانه هزار گزارش سوء استفاده جنسی به پلیس داده میشود. که یک پنجم آن کودکان زیر 18 سال هستند. و سالانه این آمار رو به افزایش است . دختری که در آفریقا به دنیا می آید احتمال اینکه مورد تجاوز قرار بگیرد بیشتر از این است که به مدرسه برود.سالانه یک میلیون زن و کودک مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند. آمار افزایش تجاوز جنسی مختص آفریقای جنوبی نیست بلکه همه قاره آفریقا را شامل میشود.


صفحه حوادث روزنامه های آفریقا :


سال گذشته نوزاد 9 ماهه توسط 6 نفر مورد تجاوز قرار گرفت.


نوزاد 14 ماهه توسط 2 نفر مورد تجاوز قرار گرفت.


دختر 4 ساله توسط پدرش مورد تعرض جنسی قرار گرفت.


به گفته آفریقاییان یکی از دلایل اصلی تجاوز به کودکان در کشورهای آفریقایی این است که باعث جلوگیری از شیوع ایدز در آنها میشود. آنچنان که رشد این معضل اجتماعی در این کشور ها رو به افزایش است.


در زمان جام جهانی فوتبال جهان 2010 زنان آفریقایی برای جلوگیری از این معضل یک نوع کاندوم قلاب دار داخل واژن خود می گذاشتند تا زمانی که مورد تجاوز قرار می گیرند آلت مردان به دام بیافتد.


این پدیده شامل کشورهای فقیر نمی باشد آمریکا هم آمار تکان دهنده ای در این زمینه دارد.


تجاوز در کشورهای عرب زبان



افزایش آمار تجاوز در کشور مصر نشان دهنده این است که بحران تجاوز جنسی همچنان در این کشور مسلمان نشین رشد یافته است.در صورتی که بسیاری از زنان عرب برای حفظ آبرو حاضر به اعلام تجاوز به خود نمیشوند. چندی پیش زنی در تلوزیون رسمی مصر با جرات اعلام کرد که توسط 2 پلیس مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. این زن با این عمل خود از زنان دیگر خواست لب به سخن بگشایند. از طرفی جامعه شناسان دلایل افزایش تجاوز جنسی در مصر را بحران مالی خانواده ها و نا توانی جوانان مصر به ازدواج می دانند. در کشور عربستان که نه تنها زنانی که مورد تجاوز قرارگرفته اند مورد حمایت دولت قرار نمی گیرند. بلکه آنها را مجرم شناخته و برای ایشان مجازات تعیین می کنند. به عنوان مثال:


دختری در عربستان توسط 7 نفر مورد تجاوز قرار گرفت و در آخر دادگاه او را به جرم ارتباط با پسری که در گذشته در زندگیه او بوده به 70 ضربه شلاق و 6 ماه حبس محکوم کرد.


پشتیبانی قانون کشورها از تجاوز کننده ها باعث شده که زنان مهر سکوت به لب زده و حرفی نزنند.


تجاوز چیست؟


در معنای کلی به معنی هر گونه تعرض به فردی را تجاوز می گویند. در فرهنگ لغت فارسی هیچ کلمه ای که در معادل تجاوز جنسی باشد نیامده است. تنها کلمه ای که آمده گائیدن است که به معنای جماع کردن آمده است. در فرهنگ کنونی کلمه تجاوز فقط برای کسانی بکار برده میشود که خارج از چهارچوب شرعب رابطه جنسی داشته باشند. ولی در زمانی که در چهارچوب شرعی باشد احتیاج به توافق طرفین ندارد. و معنیه خاصی ندارد. فرهنگ مرد سالارانه ای مانند فرهنگ ما بسیار طبیعی است که واژه ای معادل این کلمه نداشته باشند. چون از نظر اینان لذت جنسی از آن مرد است و زن ابزاری بیش نیست و تجاوز هم معنی ندارد.


علل تجاوز:


تجاوز از جمله معضلاتی است که فقط قربانیان آن زنان نیستند. کودکان پسر یا دختر هم مورد تهدید قرار می گیرند. ولی در این بین زنان مورد آزار بیشتری قرار می گیرند.


زنان هیچ وقت در امان نیستند . به خصوص در کشورهای فقیر و در حال توسعه که نگاه مردان به زنان تحقیر آمیز و همراه با شهوت است. زنان هر لحظه نگران اینند که مورد تجاوز قرار گیرند.


قربانیان تجاوز چندین دسته هستند.


کودکان ....1- کودکانی که در بستر مریض اجتماع مجبور به کار شده اند .(کودکان خیابانی)


2- کودکانی که در خانواده های ناسالم زندگی می کنند.


3- کودکانی که از لحاظ ذهنی معلولیت دارند.


زنان.....1- دخترانی که با اعتماد به جنس مخالف به هوای ایجاد رابطه ای محکم در آینده قدم جلو می گذارند. ولی با بی اعتمادی مواجه میشوند.


2- دخترانی که مجبور به کار در کارخانجات و شرکت ها میشوند.


3- دخترانی که بی اختیار در خیابانها مورد تجاوز قرار می گیرند.


4- روسپی یانی که نا خود آگاه در دام متجاوز گران می افتند. و غیره ....


افراد پیر و پسران نا بالغ هم از این امر مستثنی نیستند.


تجاوز هایی که توسط نزدیک ترین بستگان ( پدر – برادر – شوهر – دایی – عمو و...) صورت می پذیرد. به دلیل ترس و حفظ آبرو پنهان می ماند و علنی نمیشود. جامعه سنت مآب ما نمی تواند به موضوع تجاوز جنسی به راحتی بپردازد. در جامعه مرد سالارانه ما مقصر اکثر این تجاوزات زنان اعلام میشود. و دلایلی که در این مورد بکار می برند عبارتند از..


رعایت نکردن حجاب و آرایش – پوشیدن لباس نا مناسب – حرکات بد و جلف و.. که با عنوان این موارد سر پوشی به این عمل نا مطلوب می گذارند. تجاوز در کشورهای مختلف معنی های متفاوتی دارد. در کشورهای پیشرفته هر عملی که خلاف خواسته زن باشد تجاوز محسوب میشود .


آیا قوانین ایران برای کسانی که مورد خشونت جنسی از طرف شوهر خود قرار می گیرند فکری کرده؟

فریماه

ادامه دارد....

هیچ نظری موجود نیست: