۱۰ شهریور ۱۳۹۱

این تابستان هم با حجاب و فشار گذشت


زنان این تابستان را نیز،با حجاب گذراندند. تابستانهای متوالی که زنجیره واربا سرکوب زنان سپری شد.هیچ وقت فراموش نمی کنم که خرداد 1384 ، درست بعد از نتایج انتخابات ریاست جمهوری ، خیابان ها لبریز شد، از نیروهای پلیس ،که با باتوم به پاهای دخترانی که شلوارشان کوتاه بود یا صندل به پا داشتند می زدند. در گوشه ای هم، مردان همیشه در صحنه و با غیرت  کشورمان ،عکس العملهای دختران را به سخره می گرفتند. همه چیز به هم ریخته بود انگار که حکومت عوض شده بود. من تا به اون روز چنین صحنه هایی رو تو خیابونها ندیده بودم.
طرح ارتقای امنیت اجتماعی و طرح عفاف از جمله برنامه هایی است که از سال 1385 به صورت جدی و مستمر اجرا می شود.خوشبختانه ایران سالانه تعداد بسیار زیادی فارغ تحصیل روانشناسی دارد. اگر در زمینه هایی از دانش این عزیزان استفاده شود بد نیست. همان طور که میدانیم در مبحثه روانشناسی گفته شده که کودکان را نمی توان به اجبار وادار به کاری کرد. اجبار به غذا خوردن .اجبار به مدرسه رفتن و با انجام کارهای شخصیش و ..
از عوامل موثر در پرورش استعدادهای مختلف کودکان ،دادن آزادی عمل به آنهاست نه اینکه ممنوعیت هایی برایشان فراهم کنیم. و بخواهیم طبق آنها رفتار کنند. وقتی که آنها را مجبور به انجام کاری کنیم نتیجه عکس می گیریم.من مثال کودک را زدم چون این کودک با این تربیت بزرگ شده و از کودکی آزادی عمل داشته .و جامعه می خواهد به زور و در مدت خیلی کوتاه این استقلال را از او بگیرد. جامعه نسبت به جوانان ،مثله خانواده نسبت به کودکش است.جوانی که در محیط خانواده و دوستانش با فرهنگی خاص بزرگ شده است چطور جامعه با زور باتوم ،می تواند آنچه را که می خواهد به این جوان بفهماند؟  
آیا اینطور نیست که برخورد نیروی انتظامی نسبت به حجاب جوانان ،آنها را سرکش تر نسبت به این امر می کند؟
شاید اصل اجبار،در فرهنگ ایران قدیم به شکلی نمایان تر بود چون مردسالاری در خانواده ها به شکل متعصبانه حاکم بود و فرزندان به اجبار در کنار احترام به والدین ،تصمیمشان را پیش می بردند. اما در حال حاضر در جامعه کنونی ایران ، فرزندان مستقل بار آمده اند. تحصیل کرده اند و زندگی خودشان را دارند. حال این جوان مستقل پا به عرصه اجتماع می گذارد و با واکنش تند اجتماع نسبت به خود مواجه می شود. پوشش شخصی  در اکثر جوامع از اولین حقوقی است که یک انسان می تواند داشته باشد. در یک جامعه افراد متفاوت با افکار متفاوت زندگی می کنند بنابراین احترام به نظر شخصی باید در اولویت کارها باشد. اما در جامعه ما رعایت نکردن حد و حدود پوشش ، می تواند عاقبتی متفاوت را برایمان رقم بزند مثل توهین به شخصیت و پرداخت جریمه نقدی و حبس....!
امروزه با وجود فشارهای اقتصادی که کمر شهروندان ما را شکسته است باز هم صحبت از پوشش و حجاب می شود. حجابی که بود و نبودش اقتصاد جامعه را نه می سازد و نه ویران می کند. فقط برخورد با بد حجابی به این شکل، دل جوانان را می شکند و بیش از پیش احساس تنهایی می کنند.
نیروی انتظامی تا به حال چه حرکت مثبتی برای امنیت زنان در جامعه انجام داده؟
نیروی انتظامی برای برقراری امنیت در جامعه انگشت اشاره به سمت زنان گرفته است. حال سئوال می شود :آقای نیروی انتظامی اگر زنان در این جامعه نبودند آیا دلیل نا امنی را وجود اکسیژن در هوا نمی دانستید؟
با موی رنگ شده مخالفید با رنگهای شاد هم که مخالفید با آرایش هم که همینطور.... از پوست برنز هم که بدتان می آید کفش پاشنه بلند و بوت های پاشنه دار هم روی اعصاب شما ویراژ می رود ....! خوب با این تفاسیر یا ایران را به 2 قسمت زنانه مردانه تقسیم کنید یا نیرویی را که صرف سرکوب زنان و تحقیر آنها می کنید صرف پاکسازی مغازه ها وجلوگیری از واردات چین کنید. و به تولید ملی بچسبید. البته بماند که منبع درآمدی که از این طریق دارید می تواند یک انگیزه ای برای ادامه این عملتان باشد.
این تابستان هم با حجاب و فشار گذشت اما من حجاب نمی خواهم چون تو می گویی حجاب داشته باش...
و هیچ وقت آن روز را فراموش نمیکنم
آن روزی که حجابم را در جایی برداشتم ، و پچ پچ های زنان واپس گرایی را شنیدم که مرا از خود بیزار و بیزار تر می کرد . از خودی که هم جنس آنها بود. 

فریماه

۱ نظر:

ناشناس گفت...

مرسی بسیار زیبا بود دوست نازنینم