۱۲ فروردین ۱۳۹۰

زنانی که به جمهوری اسلامی آری گفتند




در این جستار می خواهم به مناسبت 12 فروردین اشاره ای به قوانین ضد زن در این حکومت داشته باشم.
اگر بخواهیم آماری از تعداد زنانی که به جمهوری اسلامی آری گفتند داشته باشیم به بالای 50 درصد می رسیم.
حال:
آیا همه زنانی که به جمهوری اسلامی آری گفتند به این قوانین هم آری گفتند؟
یا اینکه صرفا از حکومت نو پای جمهوری اسلامی بیشتر توقع داشتند و به مطالبات خود نرسیده اند؟

حجاب اجباری : حجاب اجباری از جمله مسائلی ست که مختص قوانینهای ضد زن جمهوری اسلامیست. با سر کار آمدن جمهوری اسلامی حجاب اجباری در دستور کار دولت آن وقت قرار گرفت . جالب اینجاست که زمان رای گیری 12 فروردین هیچ اشاره ای به این مسئله نشد و زنان به امید دست یافتن به حقوق تازه پا به میدان گذاشتند. ولی دریغ از براورده شدن پاره ای از حقوق
نه تنها حقوقی به دست نیاوردند بلکه قسمتی از حقوق خود را از دست دادند
.

قتل های ناموسی: سالانه چندین قتل ناموسی در کشور اتفاق می افتد و چند تا مورد با دادسراها گزارش داده می شود؟
در قوانین جرایم در دادگاههای ایران همه انگشت اتهامها به سمت زنان گرفته شده . حتی در موارد قتل های ناموسی اگر پدری قتل را مرتکب شود جرایمش به چه صورت است و اگر مادری قتل را مرتکب شود به چه صورت؟
البته فرزند کشی با قتل های ناموسی کمی متفاوت است. چرا که پدران از روی تعصب بیجا که همان ریشه فرهنگی و خصوصا مذهبی دارد مرتکب این قتل می شودند . ولی آیا قوانین ایران برای پیشگیری از این معضل قدمی برداشته؟


عدم اختیار زن در انتخاب شوهر :
ماده 1043 قانون مدنی جمهوری اسلامی: نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدری اوست
رواج صیغه:
قانون مدنی در ماده 10 75 بیان می دارد که نکاح وقتی منقطع است یعنی برای مدت زمان معینی واقع شده باشد .در نکاح منقطع ذکر مدت از شرایط نکاح است بر خلاف ازدواج دائم می تواند بدون مهر باشد ولی نفقه ندارد.
با این شرایط دست هوسرانی مردان را باز گذاشتند تا بار دیگر شخصیت زن را تحقیر کنند.
و در این بین فعالان حقوق زنان هنوز دست از مبارزات خود برنداشتند.

اختیار کردن همسر دوم :در قوانین جمهوری اسلامی واژه ای به عنوان عدم تمکین زن از شوهر ذکر شده و عنوان شده که در این صورت مرد می تواند همسر دوم اختیار کند. و این عدم تمکین را چه کسی مشخص می کند؟ قاضی یا وجدان مرد؟
آیا اسلام به فکر عدم تمکین مرد از شوهر هم بوده و قوانینی برای آن مشخص کرده ؟
حال چه تمکینی در کار باشد چه نباشد در جامعه ما روز به روز به تعداد این افراد اضافه می شود . ازدواج دوم رواج یافته است.
یکی از مواردی که در لیست دلایل اختیار کردن همسر دوم عنوان شده اعتیاد زن است که مرد می تواند در این صورت همسر دوم اختیار کند حالا برعکس به قضایا بنگرید . اگر مردی اعتیاد داشته باشد زن در مدت چند سال می تواند به این دادگاه و آن دادگاه مراجعه کند تا شاید بتواند از او جدا شود؟

سرپرستی فرزند بعد از جدایی:فرزند در ایران ازان پدر است چون اوست که او را 9 ماه با خود حمل می کند . و اوست که شبها با گریه او بیدار می شود . زن در ایران فقط به عنوان یک ماشین بچه زا تلقی می شود که بچه ای را 9 ماه پرورش می دهد ولی در آخر ازان مرد است.چه بسیار مادرانی که از دوری فرزند خود عذاب می کشند.

دیه زنان:پرداخت دیه زنان و تفاوت آن با دیه مردان مسئله ای تکراریست 2 زن برابر یک مرد.
در نهج البلاغه آمده است که با زنان مشورت نکنید یا اینکه زنان نواقص العقلند. طبق این فرضیه کتاب است که جمهوری اسلامی که از یک بستر شیعی بر می خیزد طبق این دستورات قوانین ضد زن خود را پایه گذاری می کند
.

اینان اشاره ای کوتاه به بعضی از قوانین برجسته ضد زن در جمهوری اسلامی بود. از نبودن امنیت و کار در جامعه برای زنان که بگذریم این نکات می تواند شروع خوبی برای معرفی جمهوری اسلامی باشد.حالا چند نفر از مردمان آن زمان که رای دادند و فرزندانشان از این حکومت و نحوه برخورد او با مردم راضی هستند؟


فریماه

۳ نظر:

parisa گفت...

اشاره ی به جا و درست و پر معنایی کرده ای فریماه بانوی عزیزم.اما ایدیولوژی اخوندی یعنی پاسخگو نبودن.

عسل گفت...

درود بانو...سپاس از موضوع ت..ایران بانو..سبز باشی واهورایی

Hasti.N گفت...

نا، زن‌ها به این قوانین ضدّ زن آری نگفتن. زن‌ها مثل مرد‌های جامعه، قربانی نظامی شدن که خودشون با نا آگاهی‌ انتخاب کردن. در حل حاضر هم تنها ایستادن در مقابل قانونی که خونشون رو میمکه.