۲۸ مرداد ۱۳۹۱

چرا صیغه؟

از زمانی که بحث لایحه حمایت از خانواده داغ شد موضوعاتی همچون مهریه ، برگزیدن همسر دوم ، نفقه ، حضانت از فرزندان و ازدواج موقت از موارد جنجال بر انگیز این لایحه شد.
ازدواج موقت ، یک نوع توهین به شخصیت زن است، ازدواج در دین اسلام به شکلی که  نشان داده می شود، زن را موجودی ضعیف فرض می کند که مانند کالا ، خرید و فروش می شود. ازدواج دائم چه بود که ازدواج موقتش چه باشد؟ حق و حقوق زن در ازدواج دائم داده می شود که در ازدواج موفقت داده شود؟ بحث ازدواج موقت از زمانی شروع شد که بحث روابط آزاد دختر و پسر ، را  یکی از معضلات جامعه دانستند. و راهکاری به نام صیغه موقت را پیشنهاد کردند.
 ازدواج موقت چیست؟
 ازدواجی است که مدت زناشویی در آن معین شود از یک ساعت تا یک یا چند سال.
برای باز کردن روابط دختران و پسران ، می توانیم چگونگی این روابط را در جوامع غربی بررسی کنیم. انسانها به حکم غریزه و نیاز عاطفی و جنسی ، بعد از بلوغ ، نا خود آگاه به سمت جنس مخالف گرایش پیدا می کنند. این امر در کشورهای غربی به صورتی است که وقتی 2 نفر تمایل به ارتباط با یکدیگر را به صورت جدی دارند زندگی مشترک را زیر یک سقف شروع می کنند . فرهنگ جوامع غربی به شکلی است که دیواری از تفاوت و تبعیض بین زن و مرد وجود ندارد.و به دختران ،اینچنینی به چشم هرزه نگاه نمی شود.زنان و دختران در غرب ،خود،تصمیم به شروع یک رابطه ،خواه دوستی باشد خواه ازدواج ،را می گیرند. حرف مردم یا نگاه اجتماع در این کشورها معنی ندارد به همین دلیل اگر ازدواجی هم صورت بگیرد امکان طلاق گرفتن ،خیلی پایین می آید چون تصمیم نهایی را طرفین می گیرند نه خانواده و فامیل و اجتماع!
برعکس، در جوامع اسلامی و جهان سوم ،به دلیل نبود فرهنگ استقلال خواهی زنان ،و دید منفی نسبت به روابط آزاد دختران و پسران ، نمی توانند چنین تغییراتی را در جامعه شان بپذیرند. و این تغییرات را فحشا می نامند.اینجاست که دولت برای جلوگیری از گسترش فحشا ، با تکه کاغذی سرپوش به این روابط می گذارند. که این می تواند هم منبع درآمدی برای  دولت باشد و هم حاکمیت به ظاهر ، خود را در جایگاه ریاست بر همه امور قرار دهد. در ازدواج موقت ، رضایت طرفین کافیست و حتی نوشتن و داشتن شاهد هم نیاز نیست. اما به دلیل جو حاکم بر جامعه ، کاغذ تنها مدرک معتبری است که می توان دلیل بر محرمیت دو طرف دانست. وقتی برای چنین چیزی قانون تعیین می شود  چه انتظاری می توان از عواقبش داشت؟ برای یک ساعت یا مدتی با کسی بودن ،مهریه و... شرط و شروط گذاشتن همانا و تبدیل شدن این روند به یک بازار خرید و فروش تن ، همان......!  
در اواخر سال 90 قانونی تصویب شد. که بر اساس آن با توجه به این 3 شرط می توان ازدواج موقت را ثبت کرد.
1-بارداری زوجه      2-توافق طرفین      3-شرط ضمن عقد
ازدواج موقت،خود،به عنوان یک مورد منفی در جامعه کم بود که مجلس هشتم ،با تصویب این قانون ،کارنامه خود را علیه زنان رنگین تر کرد. راهی ساده برای ازدواج مجدد مردان متاهل...!
صیغه موقت برای مردان راهی است برای ارضاء نیاز جنسی شان در کوتاه ترین زمان ممکن. در این حالت فقط مرد باید اراده کند . با اراده او ازدواج موقت شروع ، و پایان می پذیرد. رفع نیاز جنسی مردان در جوامع اسلامی از اولویت ها بوده و است. مردان با وجود همسر و یا همسران ، می توانند در مواقعی ضروری ، بدون نیاز به اجازه همسر ، ازدواج موقت داشته باشند. و اشاره می کنم که مردان خود ، مواقع ضروری را تعیین می کنند.اینجا انگشت اشاره ام به مردان متاهلیست که این امر را باور دارند.
البته چه ازدواج موقت ثبت شود چه نشود توهینی است به زن ، چرا که خود فروشی در قبال مبلغ معین که می گویند ،همین است. مجلسی ها به بهانه نبود امکانات برای ازدواج دائم جوانان ، سرپوشی بر قانونی شدن رواج صیغه موقت گذاشتند.
و اما دختران-صیغه دختران هم از مژده های جدیدی است که مردان متاهل را شاد کرده است. پیامد های منفی که صیغه دختران می تواند داشته باشد بسیار زیاد است. یه عنوان مثال چنین مردی با تهدید به افشای این رابطه می تواند، دختر را مجبور به هر کاری بکند مانند تمدید اجباریه  مدت صیغه....
متاسفانه به دلیل وجود رعب و ترس در رابطه ها ، دختران و پسران از راه دور زدن شرعی ( و یا همان صیغه موقت) برای راحتی خود استفاد می کنند. نسبت شما چیست یک پرسش پیش پا افتاده ای است. اما جوانان ما برای جواب این پرسش به حاکمیت ، متاسفانه جواب صیغه موقت را انتخاب کرده اند.

فریماه

۱ نظر:

مانا گفت...

دروووووووود فریماه. معلومه تو کجایی؟ یکسال هرچی برات آف گذاشتم و پیغام گذاشتم خبری ازت نبود. بابا شاید یکی نگران دوستش باشه تکلیفش چیه؟

وبت خیلی سخت باز میشه.

اگه تو فیس آدرس داری برام خصوصی بزارش ادد کنم.

نری باز یکسال دیگه بیای

خوش باشی

مراقب خودت باش